UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki czemu działa lepiej Czytaj więcej…

Zrozumiałem
< Powrót do aktualności

„Aktualność pedagogii oraz pedagogiki Janusza Korczaka i Stefanii Wilczyńskiej” - zaproszenie na ogólnopolską konferencję naukową

wtorek, 24, marzec 2015

Studenckie Koło Naukowe „Warsztaty Korczakowskie” zaprasza na ogólnopolską konferencję naukową na temat: „Aktualność pedagogii oraz pedagogiki Janusza Korczaka i Stefanii Wilczyńskiej”, która odbędzie się w dniach 18 - 19 maja 2015 roku a organizowaną przez Wyższą Szkołę Humanistyczno – Ekonomiczną we Włocławku przy współpracy  Polskiego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka w Warszawie oraz Włocławskiego Towarzystwa Naukowego.



W przededniu konferencji tj. 17 maja o godz. 15.00. organizatorzy przewidują spotkanie członków Polskiego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka, na którym zostaną omówione bieżące sprawy stowarzyszenia.

W 2012 roku minęła siedemdziesiąta rocznica zagłady Żydów w getcie warszawskim. a pośród nich wybitnych polskich pedagogów: Janusza Korczaka i Stefanii Wilczyńskiej wraz z ich współpracownikami i podopiecznymi. To zobowiązuje do pamięci i naukowej analizy zarówno ich pedagogicznych poglądów (pedagogiki) jak i praktyki opiekuńczo – wychowawczej (pedagogii). Nasza konferencja wpisuje się w ciąg konferencji organizowanych zarówno we Włocławku jak i w Toruniu od 2002 roku (2002 - Włocławek, 2003 - Toruń, 2008 – Włocławek, 2012 – Włocławek, Toruń). Każda z nich skupiała się na jakimś szczególnym problemie. Obecną konferencją, jak sugeruje już sam tytuł, organizatorzy chcą zwrócić uwagę także na osobę Stefanii Wilczyńskiej i tym samym uzupełnić to nieprzeciętne zjawisko pedagogiczne, które od lat utożsamia się najczęściej z osobą Janusza Korczaka. Tym czasem Jej wpływ na życie, poglądy i pedagogiczną drogę Janusza Korczaka jest dotąd mało dostrzegany i rzadko podejmowany w literaturze przedmiotu. Bezpośredni wpływ na jego życie i co najważniejsze bardzo zna­czący miała S. Wilczyńska: ‘Co się tyczy jego nieodłącznej towarzyszki Stefy - była mu oddana całą duszą. Uwielbiała go i troszczyła się o nie­go, nawet o jego garderobę. Nie szczędziła swego życia dla niego. Dla­tego też jej wpływ na Korczaka był ogromny. Bez Stefy byłbym niczym  - powiedział kiedyś swemu przyjacielowi’. Była Zarządzającą Do­mu Sierot i do końca towarzyszyła J. Korczakowi. Realizowała jego koncepcję pedagogiczną z dnia na dzień, z ogromnym przekonaniem i za­wodem, że nigdy nie został laureatem Nagrody Nobla”[1] . Wyjątek stanowi tutaj książka pod redakcją Barbary Puszkin i Marty Ciesielskiej - Stefania Wilczyńska. Słowo do dzieci i wychowawców wydana w 2004 roku przez Ośrodek Dokumentacji i Badań Korczakianum.

Zapraszając Szanownych Państwa, zarówno teoretyków jak i praktyków wychowania, opieki i nauczania do Włocławka planujemy bogaty i urozmaicony program z udziałem gości związanych swoim warsztatem pedagogicznym z pedagogią oraz pedagogiką Janusza Korczaka i Stefanii Wilczyńskiej. Tym samym chcemy podtrzymać i przekazać młodym pokoleniom wieloletnią tradycję konferencji korczakowskich w Europie, kraju i regionie.

Celem konferencji jest jeszcze jeden powrót środowiska teoretyków i praktyków opieki i wychowania do analizy pedagogii i pedagogiki Janusza Korczaka oraz Stefanii Wilczyńskiej w aspekcie ich aktualności wobec współczesnej teorii i rzeczywistości opiekuńczo - wychowawczej. Mijająca w 2012 roku 70 rocznica śmierci Stefanii Wilczyńskiej i Janusza Korczaka oraz w 2013 roku 135 rocznica urodzin Janusza Korczaka, spolegliwa postawa tych wielkich badaczy świata dziecięcego są wystarczającym ku temu motywem.

Czy i w jakich wymiarach ich koncepcja opiekuńczo – wychowawcza przystaje do współczesnej opieki nad dzieckiem (nie tylko osieroconym) jakże bogatej dziś w swym zróżnicowaniu? Czym jest opieka nad dzieckiem (człowiekiem w ogóle) w sensie pojęciowym i w sensie ontycznym (realnym, desygnatowym)? Jakie są współczesne formy opieki nad dzieckiem (rządowe i pozarządowe)? Czy stanowią one w swych formach adekwatne do potrzeb dziecka propozycje? Czy Janusz Korczak i Stefania Wilczyńska w swej spolegliwości wobec „Józków, Jaśków i Franków” dają nam wzór opiekuństwa ponadczasowego, czy odnoszącego się tylko do tamtych czasów? Czy system opieki nad dzieckiem okresu Polski międzywojennej staje się (może powinien stać się) dziś pewnym źródłem dla współczesnego, borykającego się z poważnymi problemami systemu opieki nad dzieckiem (nie tylko sierocym) w Polsce? Powtórzmy pytanie z poprzednich sympozjów (2002, 2003, 2008, 2012 rok) - Czy pedagogia i pedagogika Janusza Korczaka oraz Stefanii Wilczyńskiej zarówno w wymiarze aksjologicznym, ideowym jak i metodycznym stanowi realny postulat i alternatywę dla współczesnej rzeczywistości opiekuńczo – wychowawczej, jej opiekunów, wychowawców – praktyków oraz teoretyków ?

Aby podjąć próbę odpowiedzi na zadane wyżej pytania spotkajmy się w jednej z najstarszych uczelni wyższych Włocławka – w Wyższej Szkole Humanistyczno – Ekonomicznej, która od października 2012 roku (rok Janusza Korczaka) szczyci się Salą im. Janusza Korczaka i Stefanii Wilczyńskiej oraz wieloletnią aktywną działalnością studenckiego Koła Naukowego – „Warsztaty Korczakowskie”.

Dokładny program konferencji zostanie przekazany w następnym komunikacie.

Z wyrazami głębokiego szacunku

Opiekun naukowy SKN „Warsztaty Korczakowskie” – dr Ireneusz Pyrzyk, prof. nzw. WSHE

Przewodniczący    SKN „Warsztaty Korczakowskie”- mgr Paweł Rieske

 


[1] I. Pyrzyk, Rozwój teorii i metod polskiej pedagogiki opiekuńczej, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja

Kopernika, Toruń 2006/2007, s.113.