UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki czemu działa lepiej Czytaj więcej…

Zrozumiałem
< Powrót do biuro ds. pozyskiwania funduszy zewnetrznych - artykuły

Projekty zakończone

czwartek, 23, kwiecień 2015

Badanie Losów Absolwentów Uczelni

 

Projekt „BLAU – Badanie Losów Absolwentów Uczelni" realizowany jest przez Wyższą Szkołę Humanistyczno-Ekonomiczną we Włocławku w partnerstwie z firmą Projekt HR Aleksandra Skraburska  w terminie od 1 listopada 2012 do 31 października 2015.

Projekt jest współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.1. Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni.

Nr projektu: POKL.04.01.01-00-239/11-00

Kwota dofinansowania: 1 935 658,20 zł

Instytucja pośrednicząca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

Cel główny projektu to podniesienie jakości kształcenia i lepsze dostosowanie oferty edukacyjnej szkół wyższych do wymogów rynku pracy w Polsce

Cele szczegółowe projektu:

Standaryzacja sposobów monitorowania losów absolwentów w szkołach wyższych w PolsceWzrost świadomości absolwentów na temat korzyści monitorowania losów absolwentówZwiększenie liczby uczelni zaangażowanych w monitorowanie losów absolwentówUczynienie z polskich szkół wyższych jednostek zdolnych do kształcenia zgodnie z wymogami rynku pracyZwiększenie liczby pracodawców zaangażowanych w monitorowanie losów absolwentów

Projekt realizowany jest w kilku etapach a jego rezultatem będzie powstanie i funkcjonowanie portalu internetowego, służącego do badania losów Absolwentów oraz opracowanie sposobów dostosowania oferty uczelni do potrzeb rynku pracy na podstawie pozyskanych danych.

ETAPY:

1.   Diagnoza i analiza problemu                              1 listopada 2012 – 30 kwietnia 2013
2.   Opracowanie wstępnej wersji produktu
      i strategii  wdrażania projektu  innowacyjnego    1 maja 2013 – 30 czerwca 2013
3.   Testowanie opracowanego  produktu                  1 września 2013 – 30 czerwca 2014
4.   Analiza rzeczywistych efektów testowania           1 lipca 2014 – 30 września 2014
5.   Opracowanie produktu finalnego                        1 października 2014 – 31 grudnia 2014
6.   Upowszechnianie produktu i włączanie
      do głównego nurtu polityki regionu                     1 marca 2015 – 31 października 2015

Projekt ma być odpowiedzią na problem niskiej jakości kształcenia w szkołach wyższych oraz niedostosowania treści kształcenia do potrzeb rynku pracy w Polsce. Nowelizacja ustawy o szkolnictwie wyższym z 2011 roku porusza ten problem i nakłada na szkoły wyższe obowiązek monitorowania losów absolwentów, nie oferując jednak narzędzi wspierających ten proces.

Obecnie szkoła jest utożsamiana z testami, egzaminami, uczeniem się na pamięć, rywalizacją. Często powtarzaną opinią wśród Absolwentów jest, iż dopiero podjęcie pracy dało możliwość uzyskania wymaganych kompetencji i umiejętności (wg badań firmy Manpower z 2010 roku 70% kompetencji zdobywa się w pracy, a tylko 10%w szkołach)a szkoła „dała tylko papier". Wyraźnie widać jednak, że studia podejmuje coraz więcej osób – w ostatnich 20 latach liczba studentów z 0,5mln wzrosła do blisko 2mln. Okres ten, zazwyczaj bezpośrednio poprzedzający wejście na rynek pracy, powinien dawać jak najwięcej możliwości zdobycia kompetencji potrzebnych do podjęcia i utrzymania zatrudnienia.

Można przypuszczać, że tak duże zainteresowanie kształceniem sprawi, że wzrośnie poziom kompetencji pracowników i osób poszukujących pracy. Tymczasem Pracodawcy nisko oceniają umiejętności praktyczne Absolwentów w porównaniu z teoretycznymi oraz tzw. kwalifikacje miękkie. Badania PKPP Lewiatan wskazują, że największe  braki Pracodawcy widzą w obszarze łączenia teorii z praktyką (45%), organizacji pracy (37%), rozwiązywania problemów (32%) oraz kreatywności (23%). Oznacza to, że Absolwenci nie są przygotowani do podjęcia pracy, gdyż nie zapewnia im tego obecny program kształcenia, niedostosowany do potrzeb Pracodawców i rynku pracy.

Niepokojący jest również fakt, iż badania przeprowadzone przez PARP w 2010 roku wskazują, że aż co 4 badany Absolwent mówi, że w trakcie studiów nie nauczył się wykorzystywać zdobytej wiedzy w praktyce! Szczególnie duże niezadowolenie (63% badanych) widoczne jest wśród studentów kierunków społecznych, na których studiuje blisko 30% polskich studentów!!! Zbyt obszerny materiał do opanowania, wiele egzaminów w jednym czasie i przeświadczenie o nieprzydatności informacji przekazywanych przez kadrę akademicką sprawiły, iż znaną każdemu studentowi zasadą jest 3Z (Zakuć, Zdać, Zapomnieć), co ostatecznie wpływa na to, że po zakończeniu edukacji pozostają jedynie... oceny w indeksie.

Stąd pomysł na realizację projektu, wynikający z chęci zmiany sytuacji Absolwentów na polskim rynku pracy.

BIURO PROJEKTU "PI-BLAU - Badanie Losów Absolwentów Uczelni"
Collegium Maius
ul. Okrzei 94, pok. 200 [II p.]
tel. (+48) 660-718-362
e-mail: info@blau.wshe.pl
Więcej informacji: www.blau.wshe.pl



efs wyzsze kwalifikacje
Wyższe kwalifikacje gwarancją
sukcesu zawodowego
dorosłych osób pracujących regionu




efs technostarterzy

Technostarterzy szansą na rozwój
przedsiębiorczości akademickiej



efs nowe umiejetnosci

Nowe umiejętności zawodowe
szansą na lepszą przyszłość